Onko kollageeni ihmiselle tärkeä ja kuinka se toimii?
Useimpien ihmisten on vaikeaa ymmärtää kehosta löytyvien kollageenien ja kaupoissa ravintolisinä myytävien kollageenien eroja. Tästä johtuen olemme luoneet tämän lyhyen Kollageeni Q&A -osion, josta löydät tärkeää faktaa kollageenista.

Kollageeni on kehon luonnollisesti tuottama proteiini. Se on tärkein osa sidekudosta, ja kattaa noin 30–35% koko kehon proteiineista. Kollageenia löytyy useimmista kehon kudoksista, kuten nivelsiteistä, jänteistä, rustoista ja luista. Lisäksi kollageeni on yksi tärkeimmistä ihon osista ja jopa 80% ihon kuivapainosta muodostuu kollageenista. Kollageeni pitää ihon kiinteänä ja se antaa terveelle iholle sileän ulkomuodon. Kollageeni lisää verinahan tiheyttä, mitä kautta se myös vähentää selluliittia. Kollageeni toimii monilla eri tavoilla kehossa. Se muun muassa parantaa luiden stabiliteettia ja joustavuutta, auttaa uusimaan nivelrustoja, sekä vahvistaa nivelsiteitä ja jänteitä.

Sen sijaan kollageeniravintolisät sisältävät useimmiten joko tavallisia pitkäketjuisia kollageeniproteiinijauheita (suuri molekyylipaino), tai hyvässä tapauksessa korkealaatuisia kollageenipeptidejä (alhainen molekyylipaino). Korkealaatuiset versiot sisältävät niin kutsuttuja lyhytketjuisia peptidejä, jotka toimivat sellaisenaan kehon tietyissä osissa, toisin kuin tavalliset kollageeniproteiinijauheet. Useimmat markkinoilla myytävät kollageeniravintolisät sisältävät aivan tavallista perustason olevia kollageeniproteiinijauheita, jotka eivät suoranaisesti tarjoa hyötyä ihon, nivelten tai luiden hyvinvointiin. Ainoastaan muutamat markkinoilla olevat yritykset tarjoavat korkealaatuisia lyhytketjuisia kollageenipeptidejä, joiden molekyylipaino on erittäin alhainen.

Mitä tapahtuu kollageenin tuotannolle ikääntymisen myötä?
25 ikävuoden jälkeen alkaa kollageenin tuotanto hidastua 1–2% per vuosi. Tämä kollageenin vähentyminen näkyy kehossa monilla eri tavoilla. Esimerkiksi iho alkaa ikääntyä ja kadottaa luonnollista joustavuuttaan, samalla myös ryppyjen muodostuminen lisääntyy. Myös nivelissä ja jänteissä saattaa alkaa ilmetä kipua. Ikääntyminen siis alkaa kehon sisältä, mutta myös ulkoiset tekijät kuten esimerkiksi elämäntyyli ja auringolle altistuminen, lisäävät kehon ikääntymistä.